Finnországi felhőtúra

2011-05-11 20:50:04


 

Kedves olvasók!

Kedves Finn barátok!!!

Immár második beszámolómat küldöm Finnországból. Az előző levelemben, pár hónappal ezelőtt a svéd és -finn katonai repülésről számoltam be személyes tapasztalataim alapján. Most a civil repülésben szerzett tapasztalataimról szeretnék írni, a Lahti- ban működő Blue skies Aviation repülőegyesület új, magyar tagjaként. Ezzel - remélem- sikerül mindazok kedvét meghozni egy finnországi felhőtúrához, akik legalább utasként hódolnának pár óra repülésnek.

Talán elsőre egy kívülálló úgy gondolná, hogy a repülés Finnországban sokkal drágább lehetőség, mint Magyarországon. Meglepő, de szinte ugyanazon az áron hódolhatunk a repülésnek - e gyönyörű országnak az égboltján, mint Magyarországon.. és ráadásul sokkal jobb színvonalon.

Javaslom, hogy akit érdekel a repülés egy, Lahtitól mindössze 15 km-re található reptéren, ahonnan kb fél óra alatt Helsinkit is elérhetjük, és megcsodálhatjuk környékét (Suomenlinna híres katonai erődítmény, Korkeasaari, és Helsinki kikötői a gyönyörű óriáshajókkal?)

Az látogasson el a http://www.blueskies.fi/ honlapra, illetve a reptér elérhetőségét és pontos adatait megkapja az ICAO honlapján, ha a keresőbe beírja a reptér ICAO kódját: EFLA.


A precíz, finn repülésmeteorológiai előrejelzésnek köszönhetően két gyönyörű nyári hetet fogtunk ki Finnországban, én még a tengerben is megmártóztam derékig Korkeasaari gyönyörű szigetén. A napi hőmérséklet 22-26 C volt, ragyogó napsütésben - kiváló repülőidő.

Ennek a gyönyörű nyári időnek pár napja hózápor vetett véget. Akik ott élnek, megszokták az időjárás szeszélyeit.


Nem szükséges finn nyelven tudni annak, aki esetleg civil, magánpilótaként látogatja meg a repülőteret, és repülni szeretne. Angol nyelven minden pilóta beszél, hiszen ez kötelező az Uniós tagállamokban, illetve JAR előírás.. erre most nem térek ki.

A finn irányítói légterekben - hasonlóképpen Magyarországon - angol nyelven történik a forgalmazás. Egyébként jó érzés volt pont egy finn pilóta - egyben repülőoktató -szájából hallani, hogy Magyarországon folyik az egyik legjobb angol nyelvi képzés a repülésben.


Ami a repülőtereket - és a finn repülőstílust illeti, ez is megérdemel pár mondatot.

A finn embereknek - így a pilótáknak is - a precizitás és a megfontoltság, a higgadt döntéshozatal az erényük. Ez bebizonyosodott akkor, amikor oktatóval repültem első iskolaköreimet Lahtiban. A repülőterek a magyar repterektől eltérően kissé bonyolultabb kiképzésűek. A finn területek nagy részét fenyőerdők borítják. A reptereket is igen magas fák veszik körül, az "akadálymentességi zóna" ott nem annyira ismert fogalom,mint nálunk..

Ráadásul egy kisebb gépet a fák mögött lesben álló és garázdálkodó turbulencia annyira megviccel, hogy annak a pilótának komolyan feladja a leckét, aki nincs tisztában -e repülőterek sajátosságaival. Nem beszélve arról, hogy ezt még néhány, külföldről odatévedt utas is érzékenyen méltányolja, akik esetleg már több alkalommal repültek kisgépekkel.

Szóval a leszállás gyakorlata a következő: A "végső megközelítési szakaszon" nagy magasságban, a fák felett biztonságos magasságban megközelítem a pályát.. amikor a pályaküszöb szinte majdnem alattam van, meredek szögben szinte "rácsapok" a pályára.

A felszállás kezdeti szakasza hasonlóképpen meredek szögben történik.

Mindenesetre ez egy precíz finn repülőszakembernek, illetve egy felkészült magyar pilótának nem okoz nehézséget. 

Én a finn repülőoktatás színvonala, az elfogadható árak és a megbízható repülőtechnika üzemeltetés miatt döntöttem úgy, hogy repülőképesítéseimet ebben az országban gyarapítom.



Végezetül engedjék meg, hogy pár légi fotót csatoljak beszámolómhoz igazolva azt, hogy bár Magyarország is gyönyörű felülről, Finnország látványa a felhők közül igazi kincs a magyar ember számára.

2011. 05.09

Tisztelettel: Szabó Attila repülőgép vezető - Lahti , EFLA

leszállás

a legifjabb utas