Elina Brotherus fotókiállítása

2004-09-21 20:12:42


2004. október 24-ig látható a budapesti Mai Manó Házban (Magyar Fotográfusok Háza) Elina Brotherus The New Painting című fotókiállítása. A különös hangulatú fényképeken festői témák sorjáznak. A kiállítást Pekka Kujasalo a Finn Köztársaság magyarországi nagykövete nyitotta meg

  A 2000-ben elkezdett és ma is folytatott "The New Painting" című sorozat a klasszikus figuratív festészet esztétikájával és jellemző témáival foglalkozik. Elina Brotherus a fényképezőgéppel dolgozza fel azokat a problémákat, amelyek a festőket foglalkoztatták évszázadokon keresztül: a fény, a színek, a kompozíció problematikáját, az alakok elhelyezését a térben, a háromdimenziós világ két dimenzióban történő ábrázolását, a vizuális művészetek alapkérdéseit. A téma kimeríthetetlen, a művész még ma sem dolgozta fel minden oldalról. Elina Brotherus ezt a munkát folytatta brüsszeli rezidens művészi programja idején is.

A "Das Madchen sprach von Liebe" ("A lány szerelemről beszélt") című korábbi sorozatával ellentétben, amely bensőséges önéletrajzi képekhez kötött egy-egy különleges eseményt vagy érzést, a "The New Painting" sorozat képein már nem lelhető fel az önéletrajzi elem, és a szó szoros értelmében vett narratív szál sincs bennük. Tisztán vizuális okokból léteznek. Mint korábbi művein, Elina Brotherus ebben a sorozatban is gyakran saját maga modellje, de ez esetben mintha egy festő modelljéről lenne szó. A képek valójában nem róla szólnak, sokkal inkább magáról az emberi alakról, amely, mint egy "tárgy" a térben, visszaveri vagy elnyeli a fényt. Műveinek eszétikai jellege alapvetően nem változott, de a nézőpont tovább alakult, és a kulcs is más a művek "dekódolásához". A fotók címe is mutatja ezt a változást: a "Das Madchen sprach von Liebe" sorozatban a címek - például "I hate sex" ("Gyűlölöm a szexet"), "Divorce portait" ("Válási portré") - kulcsot adnak a történet megértéséhez, a nézőhöz címzett utalások, amelyek utóbbit egy adott olvasat felé irányítják. A "The New Painting" címei ellenben lakonikusak, csupán arra mutatnak rá, mi látható a képeken - "Girl with Flowers" ("Lány virágokkal"), "Horizon" ("Horizont"). A sorozat egyes műveinek címét Brotherus létező, ismert alkotásoktól kölcsönözte, ilyen a "The Artist and his Model" ("A művész és modellje").

 Elina Brotherus szemléletében a fotográfia egyben a hatalomról is szól. A "The Artist and his Model" című kép például azt a jelenséget kommentálja, hogy a művészet történetében számtalan férfi művész alkalmazott női modelleket. A felöltözöttség a művész sajátja, a meztelenség pedig a modellé, aki így sebezhetővé válik, alárendelt helyzetbe kerül. Brotherus képén a művész - aki nő - mintha "visszaszerezne" egy dolgot, amely nemétől idegen volt a művészet történetében.

Elina Brotherus emellett gyakran ábrázol grafikailag finoman kidolgozott, tisztán megrajzolt tájképeket is, tágas, levegős terekkel. A színek - illetve azok visszafogottsága - igen fontosak számára, azok egy-egy fotó, kiállítás vagy bármilyen kiadvány alapvető, meghatározó elemei. A művész ugyanakkor nem alkalmaz semmiféle "színteóriát", és szimbolikus jelentéstartalommal sem tölti meg a színeket. Ami a fotókon gyakran megjelenő virágokat illeti, ezek néhány kora reneszánsz műre utalnak, amelyeken gyakran ábrázol földön heverő virágokat a festő; ugyanakkor egyszerű és szép képi elemek is, amelyek önmagukban is elegendőek, hogy megjelenítsük és tanulmányozzuk azokat.

Szöveg Elina Brotherus-szal készült interjú alapján

Életrajz

Elina Brotherus 1972-ben született Helsinkiben. 1997-ben "Master of Science" diplomát szerzett a helsinki egyetem vegyész karán, majd 2000-ben "Master of Arts" oklevelet, a helsinki képző- és iparművészeti egyetem fotográfus szakán. Művei már 1998 óta, egyetemi hallgató kora óta, szerepelnek kiállításokon. Művészetére igen hamar felfigyelt a közönség, elsősorban Franciaországban, ahol mind gyakrabban szerepel tárlatokon.

1999-ben, Jean-Louis Godefroid szervezésében részt vett az "Identité fictive" című csoportos kiállításon a brüsszeli Contretype galériában. Ugyanebben az évben a párizsi Maison Européenne de la Photographie "Tila - Espaces" című tárlatán szerepelnek művei. 2000-ben többek között a "Quinze en Europe" című csoportos kiállítás egyik művésze a nizzai Modern Művészeti Múzeum "Septembre de la Photo" elnevezésű eseményének keretében. 2001-ben a luxemburgi Casino - Forum d?art contemporain "Confidences" című tárlatán szerepel, ugyanebben az évben nyeri el a luxemburgi Nemzeti Audiovizuális Központ "Mosa?que" díját.

Egyéni kiállítása nyílt többek között Coimbra-ban, az "Encontros de Fotografia" eseményén 2000-ben, majd ugyanebben az évben a helsinki Fotográfiai Múzeumban, illetve a helsinki Anhava Galériában "Suites françaises 1" címmel. 2001-ben Londonban mutatkozik be a "Spring", The Wapping Project című eseménnyel, majd 2002-ben a madridi "Photo Espana" meghívott művésze, később a bragai (Portugália) "Encontros da Imagem" vendége. Szintén ebben az évben a párizsi & : gb agency galéria Elina Brotherus fotográfiáival szerepel a párizsi kortárs művészeti vásáron, a FIAC-on. Ugyancsak 2002-ben, "The New Painting" címmel a brüsszeli rezidencia-programot szervező Espace Photographique Contretype kiállítótereiben mutatja be a program keretében készített munkáit. 2003-ban ugyanez a tárlat a Pärnu-i Új Művészeti Múzeumban látható (Észtország). 2004-ben a Toulouse-i Château d?eau fotográfiai központ rendez egyéni kiállítást munkáiból, majd ugyanez év szeptemberében a budapesti Mai Manó Ház mutatja be a "The New Painting" sorozatot.

MŰVEK GYŰJTEMÉNYEKBEN

Amos Andersson Művészeti Múzeum, Helsinki

Apotekets Kulturförening, Stockholm

Centre National des Arts Plastiques (CNAP), France

Lund város

Nizza város

Collection Lambert, Avignon

Corcoran Gallery, Washington

County Councils/ Megyei Önkormányzat of Gävleborg, Halland, Jönköping, Sk?ne, Uppsala and Västerbotten, Svédország

Finn Állami Művészeti Gyűjtemény

FRAC Alsace, Selestat

Gothemburg Művészeti Múzeum, Gothemburg

Gävle Konstcentrum, Gävle

Hasselblad Center, Gothemburg

Hämeenlinna Művészeti Múzeum, Hämeenlinna

Kiasma Kortárs Művészeti Múzeum, Helsinki

Malmö Művészeti Múzeum, Malmö

Mestizo, Murcia

Moderna Museet, Stockholm

Musée d'Art Moderne et Contemporain, Strasbourg

Musée de l?Elysée, Lausanne

Musée Nicéphore Niépce, Chalon-sur-Saône

Museo da Imagem, Braga

Museo nazionale delle arti del XXI secolo, Rome

NSM Vie, Paris

Oulu Art Museum, Oulu

Saatchi Collection

Saastamoinen Alapítvány, Finnország

SOK Művészeti Gyűjtemény, Helsinki

Svéd Állami Művészeti Tanács

Tampere Városi Múzeum, Tampere

Finn Fotográfiai Múzeum, Helsinki

Ume? municipality

Väster?s Művészeti Múzeum, Väster?s

Magángyűjteményekben Európában, Ausztráliában és Amerikában.

VÁLOGATOTT ÖSZTÖNDÍJAK ÉS DÍJAK

2004 5 éves finn állami művészeti ösztöndíj

2003 Carnegie Award 2004, Fiatal Művészek Ösztöndíja

Az év legjobb könyve, Finn Könyvművészeti Bizottság (a Döntő napok című könyvért)

2002 Carnegie Art Award 2002,

Citigroup Private Bank fotográfiai díj 2002,

2001 Prix Mosaïque, Centre National de l'Audiovisuel, Luxemburg

Fotofinlandia 2000 Díj

3 éves finn állami művészeti ösztöndíj

2000 Finn Kulturális Alap

Finnfoto Fiatal Művészek Ösztöndíja

További információ és fotók: www.maimano.hu.